Blader hier het programmaboekje online door >>

 Cinedans programma >>

 

FABIEN PRIOVILLE / Experiment On Chatting Bodies (fragment) (FR/GER)

Virtualiteit als een speeltuin voor zelfpresentatie: Fabien Prioville is gefascineerd door de invloed van nieuwe technologie op de manier waarop we met elkaar communiceren. Voor zijn nieuwe stuk liet hij zich inspireren door de video-chatroom chatroulette.com, waar gebruikers hun ideeën presenteren in totaal willekeurig ontmoetingen. In samenwerking met danser Pascal Merighi (Tanztheater Wuppertal) nodigt Fabien mensen op facebook uit om bij te dragen aan de performance via skype. Ze werden gevraagd om hun muziek, hun beweging, hun mening of een kijkje in hun keuken te delen en door hun deelname mede vorm te geven aan de eerste digitaal uitgebreide live performance.

Experiment on Chatting Bodies is een productie van Fabien Prioville Dance Company in coproductie met Tanzhaus NRW. Ondersteund door het Ministerie voor Familie, Kinderen, Jeugd, Cultuur en Sport van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, het Bureau voor Culturele Zaken van de hoofdstad van Düsseldorf, het Bureau voor Culturele Zaken van de stad Wuppertal en de Stiftung van Meeteren

Concept: Fabien Prioville | Choreografie en dans: Fabien Prioville and Pascal Merighi | Dramaturgie: Jurga Imbrasaite | Licht ontwerp: Michael Götz | Communicatie: Alexandra Schmidt

Fabien Prioville_Experiment on chatting bodies

← terug

——————————————————————————————-

FERNANDO BELFIORE / .whatdowefinallyshare. (NL)

.whatdowefinallyshare. is een humoristische en intense performance door de Braziliaanse choreograaf Fernando Belfiore, een reis van zelf-herontdekking, waar beweging wordt gebruikt om onze identiteiten, onverbiddelijkheden en verlangens te verkennen. De performance onderzoekt materialiteit, kunstmatigheid en zintuiglijke ervaringen. Het is gericht op de relatie tussen de performers, die beïnvloed worden door de materialiteit, en de lichamelijke ervaring van het publiek. Belfiore creëert sterke beelden die blijven hangen. Met zijn keuze van muziek en bewegingen weet hij de emoties te sturen, op zoek naar de extremen: vreemdheid, ongemak, irritatie en intimiteit.

Concept en choreografie: Fernando Belfiore | Creatie en performance: Andrius Mulokas, Valentina Parlato and Fernando Belfiore | Dramaturgisch advies: Katarina Bakatsaki and Suzy Blok | Fotografie: Diana Blok and Thomas Lenden | Productie: Dansmakers

Fernando Belfiore_whatdowefinallyshare

← terug

——————————————————————————————-

SPITFIRE COMPANY / One Step Before The Fall (CZ)

“Float like a butterfly, sting like a bee. The hands can’t hit what the eyes can’t see.”

- Muhammad Ali

Een hypnotiserende golf van stem en geluid van Lenka Dusilová en een explosieve, krachtige dans van Marketa Vacovská komen samen in een enkel moment in de boksring. Dit nieuwe multi-genre project door het Tsjechische ensemble Spitfire Company behandelt de thema’s vechten, uitputting, de symptomen van de ziekte van Parkinson, en instorting. Gewijd aan Muhammad Ali en alle vechters om ons heen.

Concept en regie: Petr Boháč | Choreografie en dans: Markéta Vacovská | Muziek en vocalen: Lenka Dusilová | Scenografie: Petr Boháč, Jeník Bubal | Licht ontwerp: Martin Špetlík | Producenten: Aneta Kafková, Jeník Bubal | Productie: Studio Damúza o.s., Bezhlaví o.s. | Co-productie: UFFO – SCT, Experimental Venue Roxy / NoD | Ondersteund door: UFFO – SCT, City of Prague, Czech Ministry of Culture, State Fund of Culture, Music Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague, Artist´s Life Foundation | Met steun van het Tsjechisch Centrum

Spitfire Company_One step before the fall

← terug

——————————————————————————————-

IMME VAN DER HAAK / Beyond the body

Ontwerper Imme van der Haak drukt foto’s van het menselijk lichaam af op doorschijnende zijde, en creëerde daarmee de mogelijkheid om de menselijke vorm te veranderen. De zijde stoffen in Beyond the Body zijn verontrustend en prachtig wanneer ze onbeweeglijk zijn, maar in combinatie met beweging en performance komen ze tot leven en vervormen de menselijke vorm of onthullen een compleet nieuwe fysieke vorm. Alexandra Green’s choreografie dient als een levend voertuig om de ontwerpen te tonen, het bewegende lichaam manipuleert de stof zo dat het lichaam en de zijde één worden. Verschillende lichamen, leeftijden, generaties en identiteiten kunnen fysiek over elkaar gelegd worden, wat resulteert in een onduidelijke afbeelding die intrigeert, verbaast of soms zelfs verstoort.

Concept en ontwerp: Imme van der Haak | Choreografie: Alexandra Green | Sound design: Ben Tomlin | Performance: Leyla de Muynck, Youri Peters, Lisa Marie Hennig-Olsen

Imme van der Haak_Beyond the body

← terug

——————————————————————————————-

ANDREA MILTNEROVA / Dance of the Magnetic Ballerina  (UK/CZ)

In Dance of the Magnetic Ballerina wordt een persoonlijke ontboezeming over een hardnekkige obsessie met beweging gedeeld, door opeenvolgende intense bewegingen te versmelten met een collage van geluid en een uniek, interactief licht ontwerp. Bij tijden irritant en bij tijden kwetsbaar. Britse danseres en choreografe van Tsjechische afkomst Andrea Miltnerová komt nauwelijks van haar plek af, en toch weet ze een verheffende ervaring te creëren door de perfectie van haar bewegingen. De obsessieve discipline en symmetrie resulteren in een beeldschone en opwindende zelfdestructie door beweging.

Concept, choreografie, uitvoering: Andrea Miltnerová | Geluid en licht design: Jan Komárek

Andrea Miltnerova_Dance of the magnetic ballerina

← terug

——————————————————————————————-

FEDERICA DAURI / Mathematics of Enclosure (IT)

‘Mathematics of Enclosure’ is een performance van Italiaanse danser Federica Dauri en is geïnspireerd door het werk ‘de kooi’ van de Nederlandse beeldhouwer Egon Schrama. De performance gaat over het thema van de vrijheid en verkent de confrontatie tussen de fragiliteit van het vlees en de kracht van ijzer. Het lichaam in zijn primordiale eerlijkheid verhoudt zicht tot koude materie als een dier met de omringende ruimte, met de kooi, met zijn toestand. De performance is een schreeuw tegen de verplichte vrijheid en overgave aan uniformiteit, tegen eerbied, tegen denken en doen in overeenstemming met het systeem en zijn behoeften.

Performer : Federica Dauri | Beeldhouwer: Egon Schrama | Artistiek adviseur: Stefano Taiuti | Muziek: Stan Verbekt

Federica Dauri_Mathematics of enclosure

——————————————————————————————-

CLARA AMARAL / Usonia

Usonia (zelfstandig naamwoord):

Een naam bestaande uit één woord voor de Verenigde Staten, die niet de dubbelzinnigheid bezit van “America”.

Het uitgangspunt voor dit stuk is de film ‘Fargo’, een film uit 1996 van de Coen broers. De film portretteert op een brutale wijze en met zwarte humor Usonia. Werkend met een overdreven en sculpturaal lichaam, zijn we Usonia aan het ‘channelen’. We zijn nog nooit naar Usonia geweest, maar Usonia is in ons.
De Portugese choreograaf Clara Amaral is aan het afstuderen aan de SNDO, School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling in Amsterdam.

Commandant: Clara Amaral | Lunar Module Androids: Jeroen Bakker and Burkhard Körner | Earth connection/advisor: Bruno Listopad | Stem advies: Angelo Custódio | Make up concept: Alexandra Feo

_D3S2027_web

← terug

——————————————————————————————-

PANAMA PICTURES / Fragmenten uit Ergens; dichtbij (NL)

‘Ergens; dichtbij’ is een gedanste roadmovie waarin vier ervaren, charismatische dansers en twee jonge, getalenteerde acrobaten zich op het snijvlak van dans, circus en theater begeven. Met krachtig bewegingsmateriaal en risicovol partnerwerk nemen ze ons mee naar oorden die dichtbij en herkenbaar lijken, maar zich mogelijk ook op de grens van de realiteit bevinden. Een poëtische en gelaagde voorstelling van Pia Meuthen, huischoreografe van Panama Pictures, geïnspireerd op de korte verhalen van schrijfster Maartje Wortel en het werk van illustrator en kunstenaar Shaun Tan.

Panama Pictures is huisgezelschap van theater Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch.
‘Ergens; dichtbij’ is een coproductie van Panama Pictures, DansBrabant en Strijbos & van Rijswijk.

Choreografie: Pia Meuthen | Dramaturgie: Angelique Willkie | Dans en acrobatiek: Miquel de Jong, Eddy Becquart, Andrea Beugger, Nickolas van Corven, Lola Devault-Sierra | Muziek: Jeroen Strijbos & Rob van Rijswijk | Kostuums: Sanne Reichert

Panama Pictures_Ergens dichtbij

← terug

——————————————————————————————-

SEBASTIEN RAMIREZ & HYUN-JUNG WANG / AP15 (FR)

Internationaal gerenommeerde danser en choreograaf Sebastien Ramirez is een autodidact met wortels in de hiphop cultuur. Hyun-Jung Wang ontwikkelde haar vaardigheden in bgirling, newstyle en house dance na een academische opleiding in klassieke dans. Samen ontwikkelen ze een nieuwe choreografische taal die je kan kwalificeren als urban danstheater.

In AP15 onderzoeken twee dansers – een vrouw en een man – de vraag of het mogelijk is om het lichaam en de ziel te verenigen? De titel van de choreografie is de initialen van Cupido [Amor] en Psyche. Met Alva Noto’s originele muziek en een subtiel licht ontwerp, verkennen de dansers dit eeuwige mysterie in een gevoelige maar dynamische choreografie. Samen, alleen, in een omhelzing of een uitdaging. Het verhaal dat de choreografen ons vertellen is ons verhaal, het verhaal van de verloren of gedeelde liefde …

Artistiek leider: Sébastien Ramirez | Concept, choreografie, dans: Sébastien Ramirez & Hyun-Jung Wang | Muziek: Alva Noto | Productie bedrijf: Sébastien Ramirez, Clash66

Sebastien Ramirez Hyun-Jung Wang_AP15

← terug

——————————————————————————————-

ARNO SCHUITEMAKER / The Fifteen Project | DUET (NL)

Choreograaf Arno Schuitemaker haalde zijn inspiratie uit de wetenschap over spiegelneuronen en creëerde een inventief en levendig duet – deel van de The Fifteenth Project – waarin hij zijn onderzoek naar de relatie tussen de performers en het publiek voortzet. De twee mannelijke dansers zijn geconcentreerd, speels, bewegen met precisie en zijn vol fysieke intensiteit. Ze verschuiven vrijwel moeiteloos van het gewone naar het buitengewone, zoekend naar contact en grenzen verkennend stellen ze de impliciete vraag: Hoe verhoud ik me tot een ander?

Concept en choreografie: Arno Schuitemaker (ontwikkeld in samenwerking met de dansers) | Uitgevoerd door: Iker Arrue Mauleon en Mitchell-lee van Rooij | Muziek: Wim Selles | Kostuums: Judith Abels | Met dank aan: Guy Cools

Arno Schuitemaker_The fifteen project duet

← terug

——————————————————————————————-

GIL ARRAZI (NL)

Gil Arrazi heeft zich als artistiek leider van de Pop’arazzi Crew, bekend van onder andere ‘Holland’s Got Talent’, ontwikkeld tot een specialist in de urban dansvormen: Poppin’, Newstyle Poppin’ Choreos (combinatie tussen Poppin’ en Hiphop), Dubstep, New Style Hiphop Choreo, Freestyle en Experimental. Al meer dan 10 jaar danst hij op het hoogste niveau en heeft deelgenomen aan televisieprogramma’s als ‘The Ultimate Dance Battle’ en ‘So You Think You Can Dance’. Dat Gil een uitzonderlijke danser is bewees hij door dé internationale stand up dansbattle ‘Juste Debout’ te winnen, binnen de stijl Experimental.

Gil Arrazi

← terug

——————————————————————————————-

GUY NADER & MARIA CAMPOS /  Zenith extract (SP/LB)

Zenith is een poëtische expressie en choreografie, een fysieke oefening, die de geluids- en visuele ruimte verkent als een streep tussen geluid en beweging, tussen het visuele en wat er waargenomen wordt. Zenith beschouwt tijd via het bestaande ritme in alles wat we doen, het ritme dat het verstrijken van de tijd markeert en dat altijd aanwezig is in wat ons omringt. We beseffen niet hoe de tijd verstrijkt, totdat we de reeds gemaakte wijzigingen zien.

Guy Nader | Maria Campos is een onafhankelijke ensemble gevestigd in Barcelona. De Libanese en Spaanse werken al sinds 2007 samen. Zenith extract heeft de B-Motion prijs gekregen, bestaande uit een artistieke residentie in Bassano del Grappa, Italië en bij de Carlos III Universiteit in Madrid voor een nieuwe creatie in 2013 in Certamen Coreográfico de Madrid 2012.

Regie: Guy Nader | Creatie en performance: Maria Campos, Guy Nader | Originele muziek: Mikel Zudaire, Ilia Mayer | Licht: Lidia Ayala | Productie: Raqscene | Co-productie: BIPOD and Maqamat Dance Theatre | Ondersteuning: La Caldera and Project VIC -IT Vic

Guy Nader & Maria Campos_Zenith extract_2
Fotograaf: Anna Arroyo

← terug

——————————————————————————————-

CINEDANS PROGRAMMA

Cinedans heeft een mooie compilatie samengesteld van korte dansfilms en video performances. Zie het complete Cinedans programma >>

——————————————————————————————-

LIVE INTERACTIEVE PERFORMANCE ‘BLOW JOB’

A boudoir like, rather sexually charged environment is created within the allotted space using some real furniture, various props, balloons, etc. Georgina is a Western Geisha practicing the art of encounter regardless her rather burlesque appearance and a very straight forward opening line “Hi there, would you like a blowjob?”,  addressing the visitors. It’s an invitation to dare to face her tête-à-tête in the boudoir. There are 10 “blow Jobs” on menu to choose from to confront your expectations and enjoy the possible interpretations facing the roles we play daily.

Concept: Inga Cholmogorova | Performed by Georgina

BlowJobRedEdition